Svar på kommentar

Amanda: Du skriver att Rolex är ett halvblod, men att han skulle gått på trav. Det trodde jag bara varmblod (travare) Gjorde? :)
.
Svar: Det är helt rätt att han är danskt halvblod och registrerad som svenskt halvblod i svergie, hur raserna och travet går ihop vet jag faktiskt inte, det kanske är någon annan läsare som vet något om det? :)
Men han skulle iaf gått på trav men av någon andledning passade inte det honom.
På Google hittade jag denna txten, det kanske hjälper till lite :)
"Det danska varmblodet är en hästras som utvecklats i Danmark och det danska halvblodet är egentligen samma ras, men under olika benämningar, beroende på mängden fullblod som finns i hästens stamtavla. Från början kallades rasen Dansk sporthäst och den avlades fram för rent tävlingsbruk. Det danska varmblodet står ut i mängden av alla europeiska varmblodshästargenom att det är den enda varmblods/halvblodshästen som inte har influerats av den tyskaHannoveranaren."


Rättning(tack vare många bra kommentarer, Rolex är registrerad som Varmblodig travare i svergie, men danskt halvblod i danmark, sorry för att jag skrev fel, har inte så bra koll på honom eftersom han inte är min häst! :)


Okej, jag har fått ännu mer kommentarer nu, jag vet inte vilket land men på travsports hemsida står han reggad som Varmblodig Travare!
Haha, detta blev krånligt xD

Kommentarer
Postat av: Amanda

Hmm, intressant svar. Jag har ingen superkoll på det där men har en kompis vars pappa nog vet bättre. Heter hästen bara Rolex eller har han nåt mer namn?? :D

2012-02-17 @ 09:28:03
Postat av: Kolla länken

Rolex Holmsminde, f. 2008. Ras: Varmblodig travare

2012-02-17 @ 09:35:35
URL: http://www.travsport.se/hast/visa/698224
Postat av: Cissi

Mor min sitter med i styrelsen för den svenska avelsavdelningen för Dansk varmblodig häst (även danska halvblod går under samma register) och hon hävdar att det inte finns ett enda danskt halvblod i Sverige som är reggat under Rolex och inte heller med ordet Rolex i namnet. Finns hästen inte reggad där så får den inte räknas som danskt halvblod.



Svenskt och danskt halvblod är två olika raser, är man reggad som Svenskt halvblod kan man inte vara Danskt halvblod, spelar ingen roll om han är född i Danmark eller Sverige, rasen ändras inte!

En Welsh som lämnar Wales byter inte ras, heller inte en Islandshäst som lämnar Island.



Enligt en äldre släkting är det bara "hästar av varmblodsras" (alltså travare) som får starta i trav. Viss inkorsning av fullblod får göras och ändå regga som varmblod, men man måste vara reggad som varmblod för att få starta i trav vilket betyder att Rolex måste vara reggad svensk eller dansk eller någon annan slags varmblod annars hadde han inte fått starta i trav, vilket han tydligen har gjort.

2012-02-17 @ 11:36:16
Postat av: Cissi

Tack "kolla länken" det förklarar ett och annat ;)

2012-02-17 @ 11:38:03
Postat av: Amanda

Oj här hade det förklarats mycket!:)



Men jag håller med Cissi, det räcker att kolla på sidan som länken går till. Det är ju dessutom en svensk sida, så då borde väl Rolex vara reggad som Vbl travare även i Sverige??

2012-02-17 @ 12:06:55
Postat av: Cissi

Sorry, men han kan inte vara reggad på två ställen, det är en av dom sakerna avelsförbunden är till för att kolla att det inte händer...

Och som sagt, Danskt halvblod är han inte reggad som, det hade min mamma fått fram i sin databas.

2012-02-17 @ 21:08:33
Postat av: Ebba

Okej, tack för alla svar! :)

Men om man kollar på "kolla länken" Så står det ju (DK) och sen varmblodig travare, kan han vara reggad som dansk varmblodig travare då? :)

2012-02-17 @ 21:24:29
URL: http://noggers.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tror att "DK" står för att han är född i Danmark. Det finns inget som heter Dansk travare utan de travarraserna som används till trav idag är Amerikansk och Fransk travare (google is your friend ;) ). Eftersom Rolex pappa och morfar är från USA så borde han vara Amerikansk Travare (till större delen i alla fall) :)

2012-02-17 @ 21:28:34
Postat av: Ebba

Okej :)

Ja det är kanske så då, han är iaf varmblodig travare! :)

2012-02-17 @ 21:35:59
URL: http://noggers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0