Er önskan är min lag

Anonym om Världens vackraste:
Kan du inte berätta mer om träningen , vad ni gjorde och vad Annika tyckte om honom? Fick du några bra tips?

Träningen började med att jag skrittade runt i ridhuset på långa tyglar, berättade lite för Annika om Nogger, hur gammal han är, vad vi tränat på hemma och hur långt vi har kommit, hur länge han är riden osv.
Sen fick jag fortsätta skritta runt honom på långa tyglar, så att han fick vänja sig lite mer vid ridhuset och så hjälpte Annika till att få fram en bra friskritt på honom.
Sen samlade jag ihop honom mer och mer, fick mycket hjälp med att få honom att gå förbi alla saker som han reagerade på (dörrar,ljus från utifrån och staketet som delar av ridhuset i två delar) och som vanligt.
Hon berömmde hans skritt mycket, långa stora steg, I guess we can call it vägvinnande? ;)
Sen började jag trava honom, gjorde några snettigenom men mest på fyrkantspåret och volter för att få hjälp att samla ihop honom ordentligt, jag fick kämpa mycket mer nu för att få fram honom ordentligt.
Det som också var väldigt jobbigt var i hörnen, där han inte riktigt orkade bära upp sig men han försökte iallafall så gott han kunde!
Sen fick han en lite skritt paus innan vi fortsatte jobba på traven, likadant som innan.
Sen red jag in på stora mittvolten, jobbade först lite i trav för att få till en lagom stor volt och sen började vi i höger galopp, han var duktig men det blev ganska jobbigt på volten, han göed ut mot ridhusväggen hela tiden och höll flera gånger på att springa in i väggen(haha x)) och yttertygeln gled iväg hela tiden när han gjorde så, så Annika var på mig hela tiden om att korta den. Efter några varv så vände jag ut på fyrkantspåret, fortfarande i galopp, och där gick det mycket bättre!
Sen blev det lite trav och sen en skrittpaus igen.
Sen skulle vi göra samma sak igen, fast denna gången i vänster galopp, det gick inte så bra kan jag ju säga, han fattade fel galopp hela tiden, och i detta varvet blev det ännu svårare att hålla honom på volten än vad det var i högervarvet. Gick ut på fykrkantsspåret och det blev inte mycket bättre resultat där, han fattade fel galopp eller ingen galopp alls, och så fort jag la in en galoppskänkel så gjorde han ett stort bocksprång....suck asså.
Vi höll på väldigt länge, Annika sa att om han fattade fel skulle jag direkt bryta av och fatta igen, men det gick verkligen inte! Såg säkert helt KAOS ut, och både jag och Nogger började bli riktigt trötta, och han var så himla stel i vänster sidan att han nästan började halta efter måånga försöka att fatta vänster galopp, men sen så fick jag till en fattning (med lite hjälp av Annika och en näve rudhus spån...;)) men han bytte galopp direkt, så vi försökte några gånger till men det gick inte så sen fortsatte vi på travarbetet istället.
Försökte få honom att öka traven men det var jätte svårt, han fattade galopp hela tiden och det var riktigt svårt att få honom att öka den över huvudtaget.
Och det var typ hela träningen, skrittade av honom en stund och sen hoppade jag av och gick runt med honom i ridhuset.
Vi höll på i ca 1 timme, och jag fick många småtips hela tiden.
Men det vi behöver träna på mest är ju att bygga upp muskler i vänstersidan, samt att få honom att vilja fatta galopp och liksom komma FRAMMÅT i fattningen istället för att stanna upp och slänga upp baken i luften och bocka/sparka...
Fick även beröm för hans galopp :D
Och Annika tyckte han var duktig för att vara så lite riden :)



Tror detta är när vi tränar ökad trav. :)





Kommentarer
Postat av: Theresé - Vinn tävlingströja

Tjena!

Har startat upp min första tävling där man kan vinna en sak, en tävlingströja i detta fallet!

Skulle vara enormt kul om just DU villa vara med!

Här är direktlänk: http://tessiss.blogg.se/2012/april/var-med-och-tavla.html#comment



Lycka till!

2012-04-26 @ 20:54:47
URL: http://tessiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0